суббота, 8 декабря 2012 г.

Правила ведення суперечки


Мистецтво суперечки зародилося ще в Стародавні часи. Всім відомі суперечки філософів Стародавньої Греції: Платона і Аристотеля. А як же без спору? Адже для того щоб вислів, нехай навіть і великого Коперника, було визнано істиною, треба випробувати його міцність в жаркому спорі.

На щастя, нам сьогодні не доводиться встановлювати закони Всесвіту. Спасибі ученим давнини! Але суперечки повсякденно виникають і в XXI столітті. Дискусій неможливо уникнути, адже кожна людина на все має свою точку зору, іноді кардинально протилежну поглядам інших людей. А свої переконання треба відстоювати. Ось і народжуються суперечки.

Однак у сучасному цивілізованому світі пріоритети в мистецтві ведення спору трохи змінилися. Якщо в Античності мистецтво суперечки полягала в майстерності відстоювати власну точку зору, то в даний час правила ведення спору спрямовані на те, щоб в жаркій полеміці не упустити істину і залишити відносини сперечальників в рамках пристойності.
Правила ведення суперечки
Мистецтво вести суперечку базується на трьох простих завітах:
розпитувати свого опонента;
вести з ним бесіду;
уважно вислуховувати його доводи.



Вступає в суперечку людина повинна знати, що його переконання можуть бути помилковими. Тому під час ведення полеміки важливіше не доводити свою правоту, а уважно вислуховувати і аналізувати доводи опонента.

Якщо під час монологу Вашого співрозмовника він торкнувся питання, по якому Вам вкрай необхідно щось уточнити, Ви можете перервати його промову, але тільки вибачившись. Потім коротко Ви можете перерахувати свої доводи на порушену Вашим опонентом тему або попросити його дещо докладніше Вам роз'яснити. Звичайно, перебивати, некрасиво, але, як казав Сократ, «істина дорожча». Ваш співрозмовник простить Вас за невелику нечемність, якщо побачить Ваше повагу до нього і щире бажання встановити істину. Після того, як Ви висловитесь, слід нагадати опоненту, про що він говорив до того, як Ви його перебили.

Мистецтво вести суперечку полягає також і в умінні вибирати правильний тон дискусії. Інтонація Вашого голосу під час ведення полеміки може бути самою різною: рішучої, ніжною, впевненою, м'якою. Але при цьому вона ні в якому разі не повинна ображати Вашого опонента, принижувати його. Неввічливо підвищувати тон, і просто неприйнятно переходити на крик.

Правила ведення суперечки:
Перш ніж вступити в полеміку
Перед тим як вступити в суперечку, необхідно точно встановити тему полеміки, її сенс і мета. Якщо знехтувати цим правилом, Ви витратите час даремно: посперечатися ні про що і не прийдете жодного висновку.
Перш ніж почати сперечатися на наукову тему, треба довідатися значення всіх термінів, які потенційно можуть використовуватися в мовленні Вашого опонента. Також корисно буде уточнити поняття, про які буде вестися мова у полеміці. Дотримання цього правила дозволяє уникати безглуздих ситуацій, коли суперечка виникає через те, що двоє по-різному розуміють значення одного і того ж слова.

Під час суперечки
Необхідно усвідомлювати, що суперечка - це спосіб пошуку істини, а не «вдала» можливість виплеснути негативні емоції на свого супротивника.
Під час суперечки Ви повинні чітко визначати для себе, з якими доводами суперника Ви згодні, з якими - ні, і які викликають у Вас сумнів. При цьому важливо не боятися зізнаватися опонентові в тому, що Ви чогось не розумієте або не знаєте.
Ні в якому разі під час ведення спору не переходите на особистості. Інакше це буде вже не полеміка двох цивілізованих людей, а примітивна сварка.
У процесі ведення спора намагайтеся повертатися до суті порушеного питання, інакше Ви самі можете не помітити, як відвернетеся на сторонні теми, і дана полеміка затягнеться надовго і закінчиться нічим.
Намагайтеся не перебивати суперника тоді, коли він наводить аргументи на захист власної позиції. Краще говорите по черзі.
Вести суперечку слід ввічливо і стримано. Це покаже, що Ви вихована людина. Крім того, обгрунтовувати свою точку зору переконливіше за допомогою знань і логіки, а не за допомогою жестикуляції і буйства емоцій.
Уникайте під час ведення спору фраз типу: «Та Вам все одно цього не зрозуміти!». Говорити так дуже негарно (і думати, до речі, теж).
Неправильно під час суперечки висловлювати свою недовіру фразою типу: «Я Вам не вірю!». Грамотніше і культурніше сказати: «А от у мене з цього приводу склалося інша думка».
Не гарячіться і не нервуйте під час суперечки. Після кожного власного переконливого висловлювання налаштовуйтесь на мовчазне увагу до слів опонента.

На завершення суперечки
Якщо в ході суперечки було доведено, що Ваша думка помилково, Вам необхідно показати себе справедливою людиною і визнати свою оману з приводу предмета спору.
Якщо в ході полеміки була доведена Ваша правота, Ви повинні вести себе гідно, не демонструвати гордість і радість перемоги. Ні в якому разі не можна вимовляти фраз, подібних наступною: «Я ж казав, що Ви неправі!». Не знижуйте самооцінку свого опонента і не змушуйте його злитися чи ображатися.
На закінчення полеміки підведіть підсумки та оголосити висновки, до яких Ви прийшли разом з Вашим співрозмовником.
Буде чудово, якщо двоє опонентів після завершення дискусії потиснуть один одному руки і висловлять взаємну подяку за добре проведений час.

Комментариев нет:

Отправить комментарий