воскресенье, 27 января 2013 г.

Мовний етикет

В культурі мовлення є відмінності між тим, щоб говорити експромтом і виступати «за папірцем». У статті І.Андроннікова сказано: «Якщо людина вийде на любовне побачення і прочитає своєї улюбленої пояснення з папірця, вона його засміє. Тим часом та ж записка, послана по пошті, може її розчулити. Якщо вчитель читає текст свого уроку по книзі, авторитету в цього вчителя немає. Якщо агітатор користується весь час шпаргалкою, можете заздалегідь знати - такий нікого не загітує. Якщо людина в суді почне давати свідчення по папірцю, цим показаннями ніхто не повірить. Поганим лектором вважається той, хто читає уткнувшись носом в принесену з дому рукопис ».

Думка зрозуміла - під час свого спілкування з людьми, будь воно письмове чи усне, ми користуємося мовою, інакше кажучи, промовою. Цей аспект настільки важливий, що йому ми присвячуємо цілий розділ. Тому що мовна діяльність буває чотирьох видів. Це говоріння, слухання, читання і письмо.
Лист

 Під час написання людський організм схильний високій напрузі. Адже недарма люди зізнаються, що написати листа - для них тяжка праця! У процесі беруть участь м'язи рук (згадайте, як важко було в першому класі освоїти тримання ручки і оволодіти технікою письма!). А при цьому ще треба писати грамотно з точки зору орфографії та пунктуації. Але не це найважче. При написанні будь-якого тексту задіяні психічні функції - сумбурні думки легко висловити вголос, а на папір вони повинні лягти у вигляді ясних і зрозумілих фраз.
Мовний етикет
Чи знаєте ви, що в офіційній обстановці при ділових переговорах вимовна мова (причому заздалегідь підготовлена) стенографується, а «переклад» стенограми в письмовий вигляд супроводжується серйозним редагуванням?
 
Читання

Дуже складна сторона мовної діяльності, але вкрай важлива. Під час читання на відміну від листа ми діємо навпаки - там ми закладали інформацію в текст (кодуємо), а тут - виймаємо сенс з тексту. І щоб читати, треба цьому вчитися, докладати зусиль. Можливо, нинішні діти і тінейджери саме тому ростуть як нечитабельним покоління! Навик читання або навик швидкочитання виробляється в результаті постійних тренувань.

Ми рідко читаємо вголос для інших, хіба що маленьким дітям, і то недовго. Це в дворянських сім'ях минулих століть вечірні сімейні читання вголос були непорушною традицією, тому виросла величезна плеяда людей прогресивних, думаючих, що увійшли в історію Особистостей! Мимоволі задумаєшся. Сучасна людина при читанні витягує інформацію в першу чергу для себе.
  Мовний етикет
Говоріння
Всі ми можемо говорити по-різному, залежно від середовища свого проживання, сфери діяльності, обстановки, мети і мотиву і наявності слухачів. Можна бурмотіти і проговорювати щось, тренуючи дикцію, а можна звертатися до співрозмовника, і це вже буде зовсім інша справа - доведеться вибудовувати контакт, щоб мова була зрозуміла, справляла враження, висловлювала конкретне відношення, переконувала або приносила задоволення.

Слухання
Приблизно четверту частину всієї інформації людина отримує за допомогою слуху. Мета слухання буває різною: одержання нової смислової, емоційної, естетичної інформації. Слухання може бути зосередженим, коли всі механізми уваги напружені до межі або розсіяним, якщо слухають в пів-вуха, і це загрожує для побудови відносин.

Все вищесказане говорить про актуальність оволодіння мовним етикетом кожною людиною, яка бажає бути почутим та зрозумілим.

Комментариев нет:

Отправить комментарий