воскресенье, 27 января 2013 г.

Етикет ведення мовлення

Для всіх видів мовленнєвої діяльності суспільство висуває певні стандарти їх здійснення. Кожному зрозуміло, що не прийнято голосно розмовляти в музеї або бібліотеці, бурхливо з'ясовувати стосунки в людному місці, виносячи інтимні речі на слух громадськості.

Вести мову треба за певними правилами, так як при усному контакті мова народжується спонтанно, сказане вже не виправити. Тому треба бути уважним як до свого говорінню, так і до слухання.

Мовець повинен виявляти лояльність до хто слухає і максимум доброзичливості. Категорично неприпустимі грубість, образи, зневагу. Цими коштами ніколи не досягти розуміння і ефективної взаємодії як в роботі, так і серед домочадців. Образи, нанесені будинку, взагалі важко змиваються. Від горезвісного «сам дурень» відбуваються розводи. Діти дуже швидко звикають до мовного неподобству батьків, і про елементарну повагу в таких умовах не може бути й мови. А прояв шанобливого ставлення до співрозмовника - це і є перше правило спілкування.

Мовець повинен враховувати стать, вік, соціальне та суспільне становище співрозмовника і проявляти ввічливість. Те, що можна говорити доброму знайомому, рівному або молодшому в невимушеній обстановці, категорично не підійде старшому по положенню або званням в обстановці офіційної. Наприклад, керівник може наділити свою вимогу у форму прохання. Або людина, яка бачить необхідність відмовитися, може зробити це не прямо і категорично, а м'яко, обгрунтувавши свою відмову вагомою причиною.

Етикет ведення мовлення
У розмовах з людьми трохи приглушати власне «я», не акцентуйте увагу на собі, нічого не нав'язуйте, не будьте впертим і категоричним при висловлюванні своєї думки і суджень. Наприклад, на запитання «Як справи?» Вам відповіли «Нещодавно приїхав з Мілану». Співрозмовник явно сподівається на подальші розпитування, а ви замість цього починаєте хвалитися, що теж там були і перераховуєте все, що бачили.
Для ведення мовлення важливо прояв інтересу, розуміння та знаків уваги - навідні і уточнюючі питання, погляд в очі. Якщо ми не дивимося на того, з ким говоримо, то ми зосереджені на собі і хорошої бесіди у нас не вийде.
Тема для розмови повинна бути не тільки зрозуміла і цікава, але і бути доречною в конкретній ситуації. Якщо в Англії розмови про мінливої ​​погоди актуальні й донині, то в жарких країнах про це говорити не має сенсу. Малознайомі люди не говорять про сімейні стосунки. На Близькому Сході запитання про здоров'я дружини друга вважається образливим. У Японії навіть ділові переговори починаються з бесіди про погоду і здоров'я.
У всьому, що ви говорите, повинна простежуватися логічний ланцюжок, щоб не було як у приказці «У городі бузина, а в Києві дядько», «Почав за здравіє, кінчив за упокій». Текст слід розбивати на смислові шматки, виступаючи публічно. Також це актуально в науковій і ораторської мови.
При говорінні пам'ятайте, що здатність до концентрації у різних людей різна. Тому орієнтуйтеся на короткі фрази з семи слів (плюс-мінус два). Робіть паузи в своїй промові кожні 45 секунд - 1,5 хвилини. Корисно апелювати до аудиторії: «Ви, звичайно, знаєте, що ...», «Повернуся до сказаного раніше ...», «Вам, напевно, цікаво дізнатися ...». Подібні фрази концентрують увагу і допомагають зосередитися.
Етикет ведення мовлення
Враховуйте ступінь офіційності обстановки. Одна справа - спілкуватися в побуті, інше - з незнайомими людьми в громадських місцях, третє - у навчальному середовищі, наукової або в професійному спілкуванні.
У безпосередньому усному спілкуванні мовець повинен пам'ятати, що його не тільки слухають, але і бачать. Тому важливо дотримуватись дистанції зі слухачами, слідкувати за своїми жестами, мімікою і загальної манерою триматися. Наприклад, англійці віддають перевагу трохи більшу дистанцію при спілкуванні, ніж латиноамериканці. Слухач повинен відчувати, що його співрозмовник доброзичливо налаштований і це підтверджують його жести і міміка.

Комментариев нет:

Отправить комментарий