суббота, 8 декабря 2012 г.

Мовний етикет. Правила культури мовлення


Культура мови - один з головних показників загальної культури людини. А тому нам усім необхідно постійно вдосконалювати свої манери спілкування і мова. Культура мови полягає не тільки в умінні уникати помилок у мові, але і в прагненні постійно збагачувати свій словниковий запас, в умінні слухати й розуміти співрозмовника, поважати його точку зору, в здатності підбирати потрібні слова в кожній конкретній ситуації спілкування.

Культура спілкування

Мова - це одна з найважливіших характеризують рис людини. Від нашої манери спілкування залежить те враження, яке ми виробляємо на оточуючих. Мова людини здатна притягувати до нього людей або, навпаки, відштовхувати. Мова також може чинити сильний вплив на настрій нашого співбесідника.

Таким чином, культура спілкування складається з вміння слухати співрозмовника, мовного етикету, а також дотримання правил хорошого тону.



Уміння слухати

 Нерідко, захоплюючись темою розмови, ми зовсім забуваємо про культуру спілкування: намагаємося нав'язати співрозмовникові свою точку зору з приводу теми розмови; не намагаємося вникати в доводи, які наводить наш візаві, просто його не слухаємо, і, нарешті, прагнучи змусити всіх оточуючих погодитися з нашим поглядом на речі, нехтуємо мовним етикетом: перестаємо стежити за власними словами.

За правилами культури спілкування, категорично заборонено чинити тиск на співрозмовника. Крім того, що нав'язувати свою думку - дуже некрасиво, це ще й неефективно. Ваша манера поведінки, швидше за все, викличе захисну реакцію партнера, і тоді Ваша розмова в кращому випадку просто не складеться.

Якщо Ви мало того, що не слухаєте свого візаві, та ще й постійно перебиває його, не дозволяючи договорити, знайте, Ви не просто демонструєте відсутність у себе культури мови, але й проявляєте неповагу до особистості співрозмовника, що характеризує Вас аж ніяк не з позитивного боку .

Уміння слухати - неодмінна складова культури спілкування. Якщо Ви проявляєте непідробне увагу до думок і почуттів того, з ким говорите, якщо щиро поважаєте думку свого візаві, можете бути впевнені в тому, що Ви гарний співрозмовник і людям приємно з Вами спілкуватися. Уміння слухати є запорукою Вашого успіху в будь-якій життєвій ситуації і в будь-якому суспільстві.

Але як бути в тому випадку, коли Ви дотримуєтеся правил культури спілкування і прямуєте мовному етикету, а Ваш співрозмовник, нехтуючи правилами хорошого тону, намагається перетягнути Вас «на свій бік»? Якщо Вам не подобається манера спілкування Вашого візаві або Ви не згодні з тим, у чому він Вас намагається переконати, висловіть свою точку зору, почавши промову з етикетної кліше: «Вам не здається, що ...».

Якщо під час розмови у Вас зі співрозмовником зав'язалася суперечка, в результаті якого Ви усвідомили свою неправоту, за правилами культури спілкування, Ви повинні визнати свою помилку. Не доводьте ситуацію до конфлікту.

 
Мовна культура

 На думку більшості людей, мова - це всього лише механізм оформлення своїх думок у слова. Але це помилкове судження. Мова і мовний етикет - це важливі інструменти в налагодженні спілкування з людьми, у встановленні контактів (зокрема, в діловій сфері), в підвищенні продуктивності спілкування, у схилянні масової аудиторії на свою сторону (при публічному виступі, наприклад).
Крім усього іншого, культура мови робить величезний вплив на манеру поведінки самого мовця. Адже всім відомо, що манера мови і вибір слів при діалозі не тільки налаштовують співрозмовника на потрібний лад, але і програмують наше власне поведінку. Ми стежимо за своїм мовним етикетом, зважуємо кожне сказане і почуте у відповідь слово.

У діловій сфері нерідко виникають ситуації, коли по нашій мовній культурі навколишні судять не тільки про нас самих, але і про установу, офіційним представником якого ми є. Тому вкрай важливо дотримуватися мовленнєвий етикет під час ділових зустрічей і зборів. Якщо у Вас погана культура мови, це різко знижує Ваші кар'єрні можливості. Доведеться ознайомитися з правилами мовного етикету, для того щоб спочатку отримати роботу в престижній організації, а потім не псувати імідж компанії і мати шанс на підвищення в посаді.

Ще одна ситуація, в якій культура мовлення відіграє вирішальну роль, - це публічний виступ.

Публічний виступ
Якщо Ви хочете мати успіх перед масовою аудиторією слухачів, заздалегідь підготуйте план і основні тези свого публічного виступу.
Під час виступу намагайтеся уникати повчального тону.
Намагайтеся вкласти в свою ораторську мова якісь живі емоції. Передати власне небайдужість до проблеми Вам допоможе правильна інтонація. Говоріть від душі, але при цьому просто і грамотно - і тоді Ви справите позитивне враження на слухачів, захопить їх темою свого публічного виступу.
Для того щоб зацікавити аудиторію і привернути увагу всіх слухачів, переконати їх у своїй правоті, необхідно використовувати дані порівняльної статистики як аргумент на захист своєї позиції.
Постарайтеся виключити обридлі всім штампи з тексту свого публічного виступу. Використовуючи слова, які були сказані вже сотні раз, Ви тим самим «приспати» увагу всієї аудиторії.
У завершенні публічного виступу буває ефективним повернення до початку ораторської мови, до повторного акцентуванню уваги на проблемі.

 
Мовний етикет. Правила культури мовлення:

Уникайте багатослів'я в будь-якій ситуації спілкування. Якщо Ви хочете донести до слухача якусь думку, не потрібно зайвих слів, що відволікають увагу від головного предмета мовлення.
Перед тим як вступити в розмову, чітко сформулюйте для себе мету майбутнього спілкування.
Намагайтеся завжди говорити коротко, зрозуміло і точно.
Прагніть до мовного розмаїття. Для кожної конкретної ситуації спілкування Ви повинні знаходити відповідні слова, відмінні від тих, які застосовні в інших ситуаціях. Чим більше комплексів різноманітних слів для окремих ситуацій у Вас буде, тим вище стане Ваша мовна культура. Якщо людина не вміє підбирати слова, що відповідають вимогам тієї чи іншої ситуації спілкування, значить, він не володіє культурою мовлення.
Навчіться знаходити спільну мову з будь-яким співрозмовником. Незалежно від манери спілкування візаві, дотримуйтесь принципи культури мови, будьте ввічливі і доброзичливі.
Ніколи не відповідайте грубістю на грубість. Не опускайтеся до рівня свого погано вихованого співрозмовника. Дотримуючись принципу «око за око» в подібній ситуації, Ви продемонструєте тільки відсутність власної культури мовлення.
Навчіться бути уважним до співрозмовника, слухати його думку і слідувати ходу його думок. Намагайтеся завжди проявляти правильний відгук на слова свого візаві. Неодмінно відповідайте співрозмовнику, якщо бачите, що він потребує Вашої раді або уваги. Пам'ятаєте, коли Ви не відповідаєте на слова співрозмовника, Ви грубим чином порушуєте мовний етикет.
Слідкуйте за тим, щоб під час розмови або публічного виступу емоції не пересилювали Ваш розум. Зберігайте самоконтроль і самовладання.
Порушення правил мовного етикету можливо в тих випадках, коли необхідно домогтися виразності мовлення. Проте ні в якому разі не можна опускатися до вживання нецензурних слів. В іншому випадку, ні про яку культуру мови не може бути й розмови.
Спілкуючись із співбесідником, не переймайте його стиль спілкування: дотримуйтеся своїх позитивних мовних звичок. Звичайно, необхідно шукати спільну мову з будь-яким співрозмовником, але наслідуючи його манері спілкування, Ви втрачаєте свою індивідуальність.

4 комментария: