суббота, 30 марта 2013 г.

Правила звільнення працівника


Звільнення працівника - одна з найбільш неприємних обов'язків керівника. Настільки відповідальне рішення прийняти вкрай нелегко, а піднести - ще складніше. Повідомляти співробітникові про його звільнення треба, суворо дотримуючись ряду правил службового етикету.

Причини звільнення

Причини звільнення співробітника не можна викласти сухими формулюваннями, типу: «у зв'язку зі скороченням штату ...», «внаслідок службової невідповідності ...», «за статтею такою-то ...», «за власним бажанням ...». Звільняється - це жива людина. А тому необхідно повідомити йому про припинення співпраці максимально тактовно і безболісно. Для того щоб не зачепити почуття людини, не знизити його самооцінку і не нанести психологічну травму, керівник повинен якомога більш коректно оголосити причини звільнення.

Від того, наскільки грамотно начальник розлучається зі співробітником, багато в чому залежить авторитет керівника в штаті підлеглих. Звільнення однієї людини - це стрес для всього колективу. Однак великі хвилювання і переживання відчуває сам керівник. Навіть якщо звільняється сам не залишив іншого виходу, начальнику все одно буде дуже нелегко оголосити доленосне рішення. Керівник до останнього може сумніватися в тому, чи підтримають його інші підлеглі або звинуватять у жорстокості, несправедливості і свавілля.



Але все ж звільнити співробітника по справі набагато легше, ніж за скороченням штату.

Звільнення за скороченням
Згідно службовому етикету, про майбутнє скорочення штату керівництво повинне попереджати заздалегідь. Слід повідомити підлеглих про те, скільки ставок з кожного конкретного підрозділу буде прибрано.

Попередження про майбутнє скорочення штату дозволить співробітникам оцінити свої шанси залишитися і почати підшукувати нове місце роботи в тому випадку, якщо вони виявляться невеликими.

Для того щоб уникнути звинувачень у свавіллі, начальнику слід заздалегідь повідомити всім, за якими критеріями буде здійснюватися відбір тих, хто залишиться. Наприклад, приймаючи рішення про звільнення по скороченню, керівник може спиратися на такі аспекти, як:

досвід роботи;
успішність;
активність;
ініціативність;
вік;
сімейний стан і т.д.

Критерії відбору повинні бути чітко сформульовані і доведені до відома співробітників. У такому випадку підлеглі не зможуть звинуватити начальство в суб'єктивності оцінок і упередженості.

У ситуації скорочення штату керівнику в особистій бесіді з кожним із співробітників варто висловити своє щире і глибоке співчуття про їх вимушеному звільнення. Співробітник повинен усвідомлювати, що єдиною причиною його звільнення є обставини, що склалися, що він сам ні в чому не винен.

Звільнення у зв'язку з невідповідністю
На жаль, іноді причиною звільнення працівника є його особистісні або ділові якості. До прикладу:

нездатність виконувати службові обов'язки;
безініціативність;
конфліктність і невміння ладнати з колективом;
безвідповідальність / недбалість;
звичка вирішувати особисті проблеми на шкоду роботі;
схильність зловживати алкоголем.

Якщо якесь з вищеперелічених якостей співробітника змушує розстатися з ним, треба це зробити. Керівнику слід запросити підлеглого на індивідуальну бесіду для оголошення неприємного «вердикту». Оголошувати «вирок» прилюдно службовий етикет забороняє.

У такій ситуації начальник повинен діяти тактовно, але рішуче. Однак службовий етикет закликає проявляти поблажливість і пропонувати звільнення за власним бажанням, а не за статтею.

Прощаючись із підлеглим через його нездатність справлятися з посадовими обов'язками, керівник не повинен вибачатися. Також йому не слід реагувати на безсторонні відгуки та звинувачення на свою адресу. Начальник повинен проявляти спокій і впевненість, повідомляючи неспроможному співробітникові про звільнення, а не виправдовуватися або сперечатися.

Попередження про можливе звільнення
Якщо керівник не впевнений у безнадії підлеглого, слід надати йому шанс виправитися. Начальник повинен попередити співробітника про існуючу проблему і перспективі звільнення в разі, якщо він нічого не змінить у своєму ставленні до роботи. У процесі індивідуальної бесіди з підлеглим керівник повинен:

повідомити про свій намір його звільнити за конкретним причин (перерахувати всі причини і вказати випадки порушень або службову невідповідність);
запропонувати підлеглому випробувальний термін;
переконати співробітника на період випробувального терміну забути про неприємному розмові, продовжувати працювати і при необхідності звертатися за порадою і допомогою до керівництва;
пояснити підлеглому, що його перспективи залишитися на роботі будуть залежати тільки від того, як він себе проявить під час випробувального періоду (всі минулі проступки не в рахунок);
чітко сформулювати свої вимоги і запропонувати можливі шляхи виправлення ситуації.
Попередження співробітника про можливе звільнення ефективно, незалежно від результату. При одному кінець воно змушує претендента на виліт взятися за розум, при іншому - перекладає відповідальність за звільнення з керівника на самого співробітника.

Якщо справа все ж доходить до розставання з підлеглим, начальник повинен озброїтися: підготувати документи, що підтверджують невідповідність співробітника займаної посади (витяги з особистої справи, в яких міститися відмітки про попередження, догани, і інших видах стягнень).

Комментариев нет:

Отправить комментарий